גיזום עצים – איך תעשו זאת נכון

גנני עיריות וגננים פרטיים עוסקים בגיזום ועיצוב עצים במרחב הציבורי או הפרטי, ונאלצים לעבוד בגובה תוך שימוש במכשור המאפשר להם להגיע לצמרות בצורה בטוחה ויעילה. המאמר יעסוק בגיזום עצים ובדרך הטובה והנכונה ביותר לעשות זאת.

 

שיטות לגיזום עצים

השיטה הבטוחה ביותר להגיע לצמרות העצים היא באמצעות  במת הרמה אותה ניתן לשכור בחברת ליפטר. במה זו מחוברת על ידי זרוע למנוף שבדרך כלל מקובע למשאית. בדרך זו המנוף למעשה נייד וניתן להתקדם כך בין העצים. ברגע שמתחילים לעבוד, הזרוע הטלסקופית מרימה את הבמה באופן אוטומטי לגובה ונעצרת בזווית הרצויה לעבודות הגיזום. זוהי דרך נוחה, יעילה ובטיחותית, המאפשרת לגננים לחסוך זמן רב ולהרים את עצמם ואת הציוד שלהם לגובה.

אפשרות נוספת לגיזום עצים נעשית בשיטה הישנה – מניחים סולם יציב עד 10 מטר, ומטפסים בזהירות. בעבר היו גננים שטיפסו על העצים במקומות שהיו צריכים לגזום בעדינות, אך ברור שדרך זו אינה בטיחותית ואפילו מסוכנת.

 

מתי נעשה הגיזום?

את הגיזום ניתן לבצע בכל עת, אך ההמלצה היא לגזום בסתיו לפני שהעצים מניבים פירות סרק שמלכלכים את הקרקע. על מנת לעצב עץ ולגזום אותו כך שייתן צל בעונת הקיץ, מומלץ לגזום בחורף כדי שיצמיח עלים לכיוון הרצוי. אם יש לכם בחצר עצים גדולים, חשוב להזמין את הגננים לפני החורף כדי שהעצים לא יישברו או יקרסו במזג אוויר סוער. ישנם זנים מסוימים של עצים אותם יש לגזום פעם בשנה כמו הדקל, אך את רוב העצים ניתן לגזום אחת לשנתיים-שלוש.

 

כיצד מפנים את הגזם?

עבודות הגיזום גורמות ללכלוך רב, הכולל ענפים ועלים שיש לפנות מהשטח הציבורי. דרך אחת לפנות גזם נעשית באמצעות מכולה, אותה משכיר הגנן וממלא בפסולת הנלקחת בסיום העבודה. דרך נוספת היא איסוף הגזם באמצעות משאית שגם אותה ניתן לשכור. ישנם גננים שמניחים את הגזם בפינת המדרכה בצורה מסודרת, ומשאית של העירייה עוברת ואוספת אותו בימים קבועים. הגננים יודעים מתי ימי האיסוף ומשתדלים לעבוד בחפיפה, וכך חוסכים את עלויות המכולה או המשאית.

 

האם כל גנן הוא גוזם עצים?

לא כל הגננים יכולים לעבוד בגיזום כי הם צריכים לעבור הכשרה מיוחדת ולקבל תעודת גוזם בגובה ממשרד החקלאות או מהתמ"ת. גנן גוזם מוסמך מודע לחוקים ולתקנות הגיזום בארץ וצובר ניסיון וידע בתחום. הוא יודע שאין לכרות עצים ללא אישור או לגזום עצים בוגרים יותר מדי. חוסר ידע עלול לגרור קנסות גם אם הגוזם עובר על חוקים אלו בגינה פרטית. כאשר הגוזם מתלבט, חשוב שיתייעץ עם אגרונום הבקיא בתחום זה. מעבר לכך, הגנן המוסמך צריך לכסות את עצמו ואת עובדיו בפוליסה מיוחדת לעבודה עם סיכון. בשל עובדות אלו, אין לקחת גוזם ללא תעודה וביטוח גם אם מציעים לכם שירות בחינם.

עצים

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו